Optimisté k uzoufání

Pustil jsem si v noci pořad „Rodina a já” o střídavé porozvodové péči o děti s dr. Klimešem.

Pustil jsem si v noci pořad „Rodina a já” o střídavé porozvodové péči o děti s dr. Klimešem. Klimeše si rád čtu a rád ho poslouchám, protože ho považuji za chytrého chlapa, který ví o čem mluví, a co se výchovy dětí týče a rodiny, mám v mnohem na věc stejný názor. Nijak mě v té debatě nepřekvapilo, že Klimeš nijak zvlášť, vlastně skoro vůbec, tento „moderní způsob” péče o děti nepodpořil. Znám několik případů a ve všech se objevují podobné problémy.

Nezralí rodiče a děti, které nevědí kde jsou vlastně doma a jak vycházet třeba s dalším partnerem, partnerkou. Nedávno jsme dva podobné případy řešili ve skupinách. Vyšlo najevo, že tam probíhaly podobné potíže v komunikaci mezi rodiči a podobné potíže pro děti zjistit kam vlastně patří. Myslím, že režisérka Elšíková střídavou péči pojmenovala přesně. Zoufalý pokus o řešení, které má prospět možná rodičům, ale nikoliv dětem.

Tyhle pokusy řadím do těch zoufalých pokusů, multikulturních věrozsvěstů, kdy svatí nadšenci hlásají taková práva pro menšiny, že většina má dvě práva. Dvě práva v podání těch nadšenců. Mlčet a platit daně. Financovat ze svých daní nápady ekologických prostoduchů, kteří tvrdí, že lodní doprava není tak ekonomická a ekologická, hlavně ta na Labi. Financovat různé genderové studie, co mají za každou cenu dokázat, že si ženy přechylují jména, tak jsou vlastně ponižovány a utiskovány a mnohé jiné podobné „rozumné úvahy.”

Četl jsem si také včera jednu takovou „chytrou” ekologickou úvahu o tom jak právě ta lodní doprava je neekonomická, neekologická, tedy na Labi, jak se nevyplatí postavit dva jezy mezi Ústím a Hřenskem, vlastně ani jeden, aby byla zachována rovnováha přírody a v tekoucí vodě aby žilo 37 druhů ryb, jak je tom u dnes. Chápu, že tohle může dělat mnohým lidem starosti a taky jsem pro to aby ryb bylo v Labi co nejvíce.

Což o to, ale další tvrzení, které se tam uvádí je mimo rozum. Labe bylo vždycky spojnice. Po vodě se nejlépe přepravují těžké náklady, lodní doprava je nejméně zatěžující životní prostředí, odlehčí silnici i železnici. Samozřejmě ekologičtí mudrci začali počítat, jenže většinou mají humanistické vzdělání na úrovni deváté třídy základní školy a matematiku buď se nikdy nenaučili, nebo ji spolehlivě zapomněli.

Protože postavit dva jezy a udržovat vodní cestu aby byla plnosplavitelná je podstatě lacinější záležitost než postavit dálnici a nechat po dálnic jezdit desítky kamionů, které uvezou polovinu toho co jedna loď, do které se na plný ponor naloží tisíc tun a více. Pokud je řeka plnosplavná. Dnes není, protože soudruzi ekologističtí aktivisté zabrzdí spolehlivě každý rozumný nápad. Stačí vzít kalkulačku do ruky, protože předpokládám, že onen nadšenec z hlavy počítat neumí. Kdyby neuměl ani zacházet s kalkulačkou, tak na internetu je několik návodů jak se s ní zachází.

Spočítal kolik musí být kamionů, které mají tak v kolem 20 30 tun, aby uvezly to co uveze jedna loď. Loď o tonáži 700 až tisíc a více tun. Na Labi. Snadno spočitatelné, kolik nafty atd. Ekologičtí proroci fakt neumějí počítat a ještě k tomu evidentně lžou. Třeba co se Německa a jeho starosti o vodní cesty, zvláště na Labi týče. Němci využívají vodních cest co to jde. Lhaní ekologickým teroristům jde snáz než matematika.

To se vždy najde nějaký dvacetiletý génius, který objeví Ameriku, plus má pocit, že do něj vstoupil duch svatý, a jme se zachraňovat lidstvo a ryby a nakonec je z toho větší ekologická katastrofa, než by si kdo uměl představit. O ekonomických průserech ani nemluvě.

Loď viděl z rychlíku, vůbec mu nedochází výhody této dopravy. Vzpomínám jak jsem několikrát vykládal lidem, že taková říční motorová loď na Labi a kanálech uveze 700 až 1000 tun a u postrků ještě více. (Postrk=tlačný remorkér, plus tlačný člun, jinak zvaný vana) více. Pokud se praktikuje tlačná a vlečná plavba je to 2x až 3x lacinější, efektivnější, protože 1000 tun motorák, a jeden člun proti proudu kolem 700 tun, po proudu klidně čluny dva. Což bylo pro většinu z nich zcela nepředstavitelné. Protože jejich fantazie končila právě u vagónů a kamionů. Jeden takový „génius” na mě řval. „Přivezu ti před dveře 100 metráku uhlí a budeš vidět jaká je to hromada.”

Ujistil jsem ho, že deset tun v lodi udělá dva centimetry ponoru. Takový hromádky si v raumu nikdo ani nevšimne a pokud neplave lod aspoň na metr, nemá smysl nakládat. Takže plně naložená loď je ekonomicky vždy výhodnější na řece než vlak i auta. Tedy v případě velkých ale relativně lehkých nákladů to ekonomické je, protože ty se po silnici a železnici přepravují špatně. Na železnici a kamiony jsou příliš těžké. Pro lodě lehké, lehoučké.

Lodí snadno. Žádné zvláštní opatření, prostě náklad se naloží a už se frčí. Už vidím ty opatření po silnicích, když mají tyhle náklady jet někam do přístavu. Jedou stejně dlouho jako lodí z Děčína do Hamburku a ty zácpy, objíždky, ucpané trasy atd. Jenomže soudruhům ekologickým aktivistů, nikdo nic nevysvětli. Jejich víra je pevná a neochvějná jako ta kalvínská, nebo husitská. Víra je dobrá a nutná, ale do jisté míry. Od určitého bodu je destruktivní.

Tak mě zas ti soudruzi zelení dohřáli. A to se kasají, jak se dostanou do parlamentu. Jestli tam budou a budou zas tak „moudří” jako v tomhle jsou a tak konstruktivní, bude opět veselo. Nikdo nezpochybňuje nutnost ochrany přírody. Jistě že jsem pro aby v Labi byli ryby, pokud možno co nejvíce.

Jsem jen přesvědčený, že jejich argumenty jsou založeny nikoliv na exaktních výpočtech, ale na prostoduchých odhadech, podobně jako byl odhad o výhodnosti biopaliva. Řeka tu je, možnost dopravy po velké části území státu taky, ale díky zeleným opět něco nefuguje. Tihle lidé mají zvláštní schopnost, schopnost podobnou komunistům, všechno je zničit, nic neudělat pořádně a to jen protože, že oni si myslí. Myslí si že to je tak jak říkají.

Podobné té střídavé péči. Někdo si myslí a vůbec si nevšimne tradice. Tradice má ty výhody, že je dost dlouhá aby ukázala, prověřila výhody a nevýhody. V obou případech se ukazuje jedno. Ve výchově dětí je výhodnější v případě rozvodu aby dítě mělo jeden domov, u libovolného rodiče, tedy u toho, který je schopen se postarat lépe a odpovědněji a druhému rodiči umožnit neomezený styk s dítětem. Pak je škoda na duši dítěte minimální.

V případě lodní dopravy na Labi udělat vše, aby dopravci měli možnost dopravovat na co největší ponor a tím využít nejen labskou cestu, ale evropské vodní cesty. A těch není málo. Evropská vodní síť, je hodně hustá sít. Víc než s laici umí představit. Ale stačí si na google najít mapy vodních cest a možná se i některým zeleným mozkům lehce rozjasní. Jenže spíš jsem nadměrný optimista, co se genderových, zelených, multikulturních mozků týče.