Archiv
- Květen 2012 (9)
- Duben 2012 (11)
- Březen 2012 (10)
- Únor 2012 (10)
- Leden 2012 (16)
- Prosinec 2011 (16)
- Listopad 2011 (19)
- Říjen 2011 (19)
- Září 2011 (17)
- Srpen 2011 (25)
- Červenec 2011 (31)
- Červen 2011 (5)
- Květen 2011 (9)
- Duben 2011 (9)
- Březen 2011 (11)
- Únor 2011 (13)
- Leden 2011 (17)
- Prosinec 2010 (19)
- Listopad 2010 (17)
- Říjen 2010 (20)
- Září 2010 (13)
- Srpen 2010 (14)
- Červenec 2010 (20)
- Červen 2010 (8)
- Květen 2010 (10)
- Duben 2010 (11)
- Březen 2010 (16)
- Únor 2010 (15)
- Leden 2010 (10)
- Prosinec 2009 (14)
- Listopad 2009 (16)
- Říjen 2009 (15)
- Září 2009 (12)
- Srpen 2009 (20)
- Červenec 2009 (33)
- Červen 2009 (11)
Lásky na dobu určitou
Naučil jsem se v poslední době chodit spát brzo a pít opět čaj. Obojí mi dělá dobře. Dost dlouho jsem preferoval chodit spát pozdě, a pít jen kafe. Návrat k obojí mi dělá dobře na těle i na duchu. Z ničeho nic mi výměna bdění dlouho do noci, spíš až k ránu přestala vyhovovat a otočil jsem zvyky. S tím čajem tohle postupně přišlo asi před rokem, kdy jsem dostal chuť na čaj, otevřel jsem plechovku čaje, kterou mi přivezla jako dárek Petra z Londýna a pomalu jsem se chytil.
V dobách mládí jsem pil jen čaj. Kafe skoro vůbec. Pít kafe mě naučila má první žena a potom ranní vstávání na lodi, kdy se chodilo spát kolem jedenácté, a vstávalo se ve čtyři. Jezdilo se osmnáct hodin denně. V zimě v létě. Tedy proti proudu a na kanálu. Po proudu na Labi se jezdilo většinou jen za světla. Až pod Magdeburgem se občas, ale jen občas jezdilo po proudu i za tmy. Ježdění za tmy žádný plavec nemiloval. Po proudu ani proti proudu. Pokud ano, pak to byla výjimka, ty jak známo potvrzují pravidlo.
Vrátím se k čaji. Zachutnal mi, udělám si denně hrnek dva, abych si vychutnal tu vůni. Občas ho zprasím medem, ale Angličané, kteří si potrpí na kvalitní čaje, jsou ještě horší. Přidávají k němu mléko. Mléko nemusím ani do kafe, natož do čaje. Takže jsem se probudil vyspalý v půl páté ráno, uvařil hrnek čaje značky Twinings , Classic Prince of Wales Tea, vypisuji celý název, aby si případní znalci mohli odplivnout, ale mě chutná, pak mám rád ještě čaj od firmy AHMAD TEA, těch se prodává několik druhů a střídám je. Přeci jen asi znalec nebudu a rád okusím i něco jiného. Z čeho se znalci orosí, podobně to mám i s kafem.
Ovšem od doby, kdy jsem opustil „turka” začal pít instantní kafe rozpustné, už je obtížnější určit tu správnou chuť. Značky střídám a jsem otrlý, občas si koupím něco, co má dost drsnou chuť a dokud nespotřebuji celou sklenici, nepřestanu. Neboť kafe se dnes převážně prodává ve sklenicích, na celém světě si koupíte spolehlivě stejnou značku se stejnou chutí, takže člověk se nezmýlí. Pouze poučí. Ví třeba v severní Kanadě, nebo v Chile, do čeho jde, když si koupí tu či onu značku.
Jsem včera večer právě u čaje, přemýšlel o několika skupinách i lidech, kteří byli protagonisty posledních terapeutických skupin, mám jich sedm. Jednalo se u všech mimo jiné o vztahové problémy. Pracovně bych ty problémy nazval: „Láska na dobu určitou.” Trochu podobné téma, které jsem zpracovával v miniseriálku: „Bojí se změnit značku.” Lidé, kteří nemají problém se seznámit, nemají problém žít nějaký čas ve vztahu, dokonce ten vztah ani jakoby nebývá nějak dramaticky problémový. Většinou jsou to lidé, kteří zvládli počáteční potíže s životem v abstinenci.
Zlehka by se ty jejich vztahové potíže daly navléknout na nějaký známý rámec, jenže zdá se mi, že právě zas to není až tak kauzální a jednoduché, jak by si mnozí laici amatérští psychologové, typu slinty, a jiných, co mi občas kopírují odkazy na další amatérské povídačky vysvětlující nejrůznější lidské potíže, tou či onou freudovskou, či neo-freudovskou teorii. Jak tak sleduji, ti lidé dost dlouho mají pocit, že dělají co mohou, dokonce bych řekl, že dělají, co mohou. Tihle lidé byli a jsou v jakékoliv společnosti a časech, jen jich nebylo až tolik a je zajímavé vědět, jestli mohou nedbat na některé známé pravdy, které preferují ty dlouhodobé vztahy. Vztahy třeba s dětmi, když přestane fungovat ona rodina, kde se ty děti narodily.
A ono se najednou s uvolněním toho společenského tlaku, třeba na nutnost uzavírání sňatků, ukazuje, že těch lidí, kteří jsou schopni několik let setrvat v jednom vztahu, celkem spokojeni a pak přejít do dalšího vztahu, přibývá. Možná i to je jeden z těch důvodů, proč spousta lidí žije singl, mají svoje pohodlí, mají svůj sex jsou spokojeni a jen občas se necítí dobře, když najednou, bohužel většinou to v posledku cítí muži i ženy, zjistí, že ona nestálost je svým způsobem výhodná, ale v podstatě zvyšující už tak značnou nejistotu samotného života. Právě jak stárnou.
Jako konstatovat, že to tak je, je sice hezké, ale mě vážně zajímá jestli, je to dané opravdu jen touhou po pohodlí a nebo jestli je to dané třeba právě tím pominutím onoho tlaku samotného života, pominutím a nevyslechnutím instinktu, kdy velí ten instinkt: „Nezůstávej sám, buduj vztahy, budou se ti dobré vztahy hodit k uhájení samotného života!” Jestli je to jakousi touhou po nesmrtelnosti a mladosti, kdy lidé jakoby odmítají vzít na vědomí své stárnutí, sami sebe i ty druhé přesvědčují, „že to ještě nezabalili.” Někdy mě právě ona potřeba toho ujišťování okolí: „ještě jsem to nezabalil” právě přijde tou hrou na věčné mládí a nesmrtelnost.
Vlastně degradují svůj věk a vzhled, dávají najevo, že šedivé vlasy a vrásky, naznačuje jako něco, co ztratilo hodnotu. Tak trochu se do toho zamotávám, protože si nějak uvědomuji, že jednoduchá odpověď na onen problém: „Láska na dobu určitou nebude.” Není ta láska jen nějaký morální problém. Ale spíše víc existenciální. Ono se vyrovnat se skutečností, že ve stáří, kdy už nikoho nepřesvědčí o svém mládí a zůstanou tihle lidé sami, je ona nejistota, mnohem vyšší. Celoživotně se vyhýbali nesnášení nejistoty a najednou dolehla.
Takže možná se jen ukazuje, že neposlouchat ony instinkty, co nám velí, spolupracuj, snášej utrpení i ve vztahu, trénuj se v sebeovládání, pořád platí, protože pokud je překonáme, nedbáme na ně, pak prožíváme onu „nevysvětlitelnou úzkost,” která nám komplikuje život. Tohle všechno jsou jen tak nahozené otázky, na které myslím ani zdaleka nejsou hotové odpovědi. Leč přesto si myslím, že onen instinkt, který nám velí, pořiď si děti, který zaslechnou mnozí ti co žijí tou „láskou na dobu určitou„ na poslední chvíli a pokusí se na poslední chvíli se zachránit, někteří, především ženy to už nestihnou, tak pak prožívají onu úzkost, kterou vyjadřují třeba ve svých terapeutických skupinách.
Nebo, hlavně muži, rezignují na svou funkci otce, ale v čase, když už nejsou mladí, mnozí žijí sami, nikoliv že by nebyly příležitosti ke vztahu, ale už jsou unavení těmi láskami na dobu určitou, a vlastně děti mají, ale ty je neznají, a často přichází pocit promarněného života.
Hodně si tohle uvědomuji sám na sobě, že ač jsem jeden z těch, co žil a žije vlastně láskami na dobu určitou, že ono mé hlásání, a nejen hlásání, ale i způsob konání, že otcem, rodičem je člověk celý život, nejen v dětství svých dětí, pomáhá mi se spolehlivě vyhnout tomu výše zmiňovanému pocitu úzkosti. Jsem v kontaktu s dcerami, jsem v kontaktu s vnuky, a vidím, že právě ono vyslechnutí, toho instinktu, který mi velel: „Buď se svými dětmi, tak jak můžeš a umíš,” mě od ledasčeho zachránil.
Že vlastně ono směřování té terapie závislosti, kdy se hovoří o těchto věcech, dá se jim čas a místo, pak mohou poskytnout, výsledky té terapie, smysl toho být otcem, matkou, smysl, který pomáhá unést tíhu života a pomáhá být prospěšný. Především svým blízkým a tím i vlastně svému okolí. Ukázaný život v tomto duchu je víc než všechny texty. Howgh, domluvil jsem.
PS: Ještě mě napadá, že pokud muži rezignují zcela na své děti, se kterými jim matky jejich dětí všemožně zabránily v kontaktu, nepořídí si jiné děti, nepokusí se ty děti najít a oslovit, ze strachu a obavy z odmítnutí, ze strachu další ztráty důstojnosti, pak se vlastně nechali ti muži potrestat několikanásobně.
Take jsem rada ze ty moje kluky mam. Dali smysl memu zivotu. Znam nekolik bezdetnych paru, deti jim nechybi, neprali si je mit, cizi deti jim lezli na majak. Jsou financne uspesni, procestovali spolu cely svet, jsou nerozlucni, stale spolu, staraji se jeden o druheho jako o dite. Nekdy me napada ze k rozvodu dochazi po narozeni deti. Nekolik let spokojene zijici bezdetni partneri se rozhodnou mit dite, svet se jim tim padem prevrati naruby. Dosavadni styl zivota je v tahu. Nemaji byvalou volnost, uprednostnuji potreby ditete pred vlastnimi potrebami, na pomilovani se kdyz dite rve celou noc neni nalada. Laska, pece matky se presune na dite. Nevyspali, unaveni rodice jsou precitliveli, nevrli, vzajemny vztah vadne. Kdyz tohle obdobi oba rodice preziji se zdravou kuzi, maji nadeji na spolecny rodiny zivot.
Take jsem rada ze ty moje kluky mam......atd
-----------------------------------------
nebo taky naopak, deti je drzi pohromade, je to jejich spolecny zajem. Kdyz deti odejdou, tak se rozejdou.
nebo taky naopak, deti je drzi pohromade, je to jejich spolecny zajem. Kdyz deti odejdou, tak se rozejdou.
Tak pokud je to až potom, není na tom nic zlého si myslím.
Pokud je vztah dobrý, děti jej většinou nerozbijí, je tu sice napětí a nervozita, ale také určitá soudržnost, třeba když je dítě nemocné atd. Později - pokud se výchova dětí nevymkne z rukou, bývají děti a vnoučata společným zájmem partnerů a vnáší to nové prvky do vztahu a do života, takže bych to tak špatně neviděl. Ovšem pokud vztah nestojí za nic, nezachrání jej ani paterčata.
...zeny uz to nestihnou (poridit si deti). Rodicovstvi je malokdy predem planovane. Pokud plodnym zenam matersky instinkt veli si dite poridit, obvykle to stihnou. Neplodne mohou dite adoptovat.
K 18. Leden 9:17
.....nebo taky naopak, deti je drzi pohromade, je to jejich spolecny zajem. Kdyz deti odejdou, tak se rozejdou.
--------------------------------------------------------------------------------
Ano, zodpovedne rodice drzi deti pohromade. Staraji se o ne, vychovaji je. Nekdy si ty deti odnesou do zivota pocit viny ze rodice kteri se nemaji vzajemne radi zustali spolu kvuli nim. Roztrpceny rodic nevazi slova rozhorceni. Staci rict jen jednou:'Kdyby te nebylo, davno bych tu nebyl/a. Tohle je zivot nanic.'. Deti maji sve rodice radi at jsou jaci jsou. Neuvazena poznamka boli hodne, hodne dlouho.
nebo taky naopak, deti je drzi pohromade, je to jejich spolecny zajem. Kdyz deti odejdou, tak se rozejdou.
Tak pokud je to až potom, není na tom nic zlého si myslím.
Žít spolu jenom z důvodu, že jsou děti, vykládáno, že je to pro dobro těch dětí, si myslím, že je tomu právě naopak. Dítě není slepé, když necítí lásku v rodině, je to pro něho opravdu lepší, než kdyby se rodiče rozvedly?
Děti chtějí tátu a mámu, oba a kecy o chybějící lásce mezi rodiči a díky tomu trpícími dětmi. jsou jen racionalistické kecy rodičů, kteří se nechtějí snášt, třeba jen kvůli těm dětem a dát jim najevo že je dobré snášet jistou míru utrpení.
Rozvodem snad ztratí mámu a tátu? Žít spolu pro jediný důvod, a to pro společné děti, není výhodné ani pro jedny.
Rozvodem nejvíce ztrácejí děti, někdy i tátu, nebo mámu. Krize je šance ke změně sebe sama k lepšímu. A pak z toho těží všichni.
Manželství pouze z důvodu, že jsou tu děti, a proto jsou dva spolu, si myslím není pro děti žijící v tomto prostředí nijak výhodné. Docela je to absurdní, neboť dva jsou spolu právě proto, aby nestrádaly děti, přitom kdyby se stanovily jasné pravidla, ti dva, kteří jsou spolu jenom pro děti, šli od sebe, byl by vyčistěn vzduch, právě ty děti na tom budou mnohdy daleko lépe, než v prostředí, kde je přetvářka, neláska. A říkate-li tomuto "kecy", říkjete. Já Váš názor nesdílím.
Ano říkám tomu kecy a sobectví. Pokud se jedná jen o "štěstí" těch rodičů.
Celou dobu mluvím o dětech. O jakémsiˇ"štěstí rodičů" jsem neřekl ani slovo. Nemluvím o rodičích, ale o dětech.
No právě, já mluvím o dětech, jejichž rodiče se dokáží v zájmu dětí naučit ovládat, snášet se, pochopit, co je priorita, a co ne. Prospěje to rodičům, prospěje to dětem.
Pokud ti rodiče tohle pro svoje děti nepodniknou, dají jim na vědomí, že nejlepší je od problémů utéct, a vymlouvat se na to, že ten útěk je vzájmu dětí. Vlastně svou lenost jako rodičů, vydávají za zájem dětí.
Rodiče, kteří nemají zájem žít spolu, kde oba mají jiný vztah, jediné, co je spojuje, jsou děti, tak v tomto je lepší být stále spolu? Vy sám říkate, ženy přicházejí, ženy odcházejí...To samé platí i o mužích. To co říkáte, máte pravdu, ale nemyslím si, že je to k této situaci, o které mluivím já. Pro děti je v prvé řadě důležitá jistota, vědomí, co jak je, jasně stanovené pravidla, ne chaos, kdy se tvaří rodiče, že se nic neděje, když se už dávno stalo.
Zajímla by mě názor i ostatních...Být spolu v manželství pouze pro děti, nebo ne? Je to pro ty děti vážně výhodnější, než kdyby se ti dva rozešly?
Snaset dobrovolne utrpeni je vhodne pro fanatiky. Rodinu drzi pohromade pravy opak. Spolecne straveny kvalitni cas, proziti prijemnych okamziku. Vyhybam se neprijemnym lidem, prijemni lide me pritahuji. To same plati o vztahu. Z neprijemneho prostredi utece rodic i dite. Prijdou se domu akorad vyspat. Nic je tam netahne, nic je tam netesi. Snaset utrpeni? Proc? K utrpeni musi byt padny duvod. Ve valce jde o zivot, o mizerne preziti, tomu rozumim, zijeme jen jednou. Trpet ve vztahu je ztrata casu, stejne jednou definitivne skonci. Proc to zbytecne prodluzovat? Co z toho ta rodina nakonec ma jineho nez smutne vzpominky?
Vy sám říkate, ženy přicházejí, ženy odcházejí...To samé platí i o mužích.
Pokud tam nejsou děti.
Co z toho ta rodina nakonec ma jineho nez smutne vzpominky?
třeba vzpomínky na to, že jsem někomu stál za to, aby se ke mě choval hezky, když mu moc hezky nebylo, byl blízko, když jsem jako dítě potřeboval. Lepší blbý rodiče, než žádní rodiče.
19. Leden 13:31
Nepřihlášený řekl(a)...
To je přesdně to, o čem jsem mluvil. A lepší blbý rodiče, než žádní rodiče...to je mě přirovnání. Rozvodem se nestává s rodičů nerodič, Pořád je to rodič. No, shrnu to, to, co napsal dotyčný/á, je přesně to,o čem mluvím, s čím souhlasím!
že jsem někomu stál za to, aby se ke mě choval hezky, když mu moc hezky nebylo, byl blízko, když jsem jako dítě potřeboval. ---u rozvedených rodičů toto dítě nemá? A to nemluvě o závislých. Taky za každou cenu je dobre se nerozvadet, jenéom proto, ze tam jsou deti??? Zit v denodennim strachu, v jakem stavu a zda vubec se manzel vrati domu? Kdy me zadluzi? Zit ve strachu, kdy me napadne, v pripade f. nasili?V tom vsem zit, podle toho, co pisete, pane Jilku. Jsou to kecy!
Ano, manželství je jen o hezkým a když to není hezké, třeba nějakou chvíli, tak bič a pryč. Žádné zralé uvažování, žádné řešení, jen rychle rozvod at to máme za sebou a jsme všichni štastní. :-)
A aby děti netrpěli. To z 13:31 je reklamní způsob uvažování. Zivot se má žít jen když je hezký. Děti musí být hodné, krásné a potom jsme schopni je mít a milovat. Stejně tak manžely, manželky,
Ano, rozvod je poslední, ale až úplně poslední způsob řešení. Když je tam brutální násilí, alkohol, drogy. gambling, Jinak, to většinou je jen útěk od povinností. Proto tolik dětí bez táty, tolik dětí, co ani neví, kde jsou jejich rodiče pohřbeni. Táta, nebo máma. A všechny kecy o právě na štěstí, co mají udělat šttastnými děti, jsou jen kecy.
Nezralí lidé, jsou nešťastní v libovolném vztahu. Ať už začínal sebešťastněji. Jejich nezralost jim nedovolí ten vztah rozvinout. Pouze z něj utéct.
S Vámi, pane Jílku, nebývá občas těžký dialog pro druhou stranu? Máte pravdu TEĎ, co píšete. Já nikde nepsal, že rozvod na prvním místě, že řešení čehokoliv, jakéhokoliv probléému, který přijde i v manželství, je řešit toto rozvodem. Lidé dnes neumí spolu komunikovat a mnohdy ani nechtějí nic řešit a tak se prostě rozvedou. Ale ani já k čertu nejsem zastáncem rozvodů. Já jen říkám, že být ve vztahu jenom kvůli dětem, není mnohdy výhodné pro nikoho!
Mnoha lidem prospěl "těžký dialog" se mnou. To je mezi mými klienty známá věc. Vypadal ten váš názor, že je ideální okamžitě pryč a rozvod jako jediné a nejlepší řešení.
No, v tom případě, pokud se Vám tak jevil, chápu Vaše reakce. Ale nejsem z těch, kteří vidí jako první řešení rozvod. Já jen reagoval na situaci, kdy dva jsou výhradně, a tak to i sami prezentují okolí, kvůli dětem...Jo, jen si tak rikam, proc je s Vámi "těžký dialog"? Jste mezi klienty tim znam, to je z vasi strany zamer, ucel, aby byl s Vami tezky dialog?
Klienti občas musí namáhat hlavu aby si přišli na svoje.
Mluvíte tak s každým? Co v případě, že na druhé straně stojí druhý p. Jílek, který mluví stejně. To by jednomu praskla pak hlava, z toho namáhání, ne?:)
To je váš problém, máte-li potíže s mnou mluvit, změnte lokál :-)
:)změním:)
pobavil jsem se i zamyslel
Poslat nový komentář