Novinky:

Čas zadostiučinění...

Kdysi dávno, v dobách kdy jsem se velmi aktivně zajímal o Jógu a neomezoval jsem se jen na každodenní praktikování několika ásán, dechových cvičení a relaxace, ale hodně ji studoval i po teoretické stránce, jsem napsal takový článek o Karmajóze, který jsem uveřejnil v klubovém časopisu klubu „Z.” Což byl socioterapeutický klub, jehož jsem byl členem.

V tom článečku,co jsem ukončil větou "Naše skutky se nám vracejí" jsem se pokusil popsat základy Karmajógy. Už si přesně nepamatuji jeho znění. Musel bych ho hledat v papírech, které mám uskladněny v krabicích, co jsem už roky nevybalil a neprohlížel. Naposledy se jimi myslím zabývala Justýna, která mi před svých odchodem ode mne udělala pořádek.

Karmajóga, znamená, pokud si dobře pamatuji, Jóga skutků. Hlavním takovým motem Karmajógy, tedy je, že: „Naše skutky se k nám vracejí.” Něco jako křesťanské Boží mlýny. Co melou pomalu, ale jistě. Vzpomněl jsem si na svůj článek i na Karmajógu na jedné z svých skupin, které jsou víceméně spíše uzavřené, tahle o které mluvím už poměrně dlouho funguje, asi sedm let a lidé se v ní mění poměrně málo. Takže je možné sledovat jejich osudy v terapii, jejich změnu a hlavně změnu jejich osudů.

Seděl jsem, poslouchal jsem vyprávění jednoho klienta, který popisoval dramatickou příhodu ze svého života a říkal si. „Jasně, tohle se dalo čekat. Vždyť jsem mu přeci říkal, mlč, dělej svoje, snaž se být dětem tátou, kašli na ni, že ona ti dává najevo, že nejsi dobrý ani jako rohožka, do které by si utřela boty.” Klient vyprávěl, že byl sportovat ze synem, se kterým se stýká, stejně jako s dcerou po rozvodu, a najednou mu volal bývalý švagr, že jeho bývalou ženu napadl její partner, k vůli kterému se s ním rozvedla. Co prý mají dělat? Ona bývalá žena bydlí s rodiči a dětmi v rodinném domě. Můj klient, pochopitelně po rozvodu musel dům opustit.

Jako abstinující alkoholik, u rodičů své ženy nebyl v příliš velké úctě, děti byly systematicky vedeny k pohrdání otcem, jak bývalou ženou, tak prarodiči. Tyhle potíže, které vykrystalizovaly po jeho několikaletém pokusu o záchranu manželství, skončily pro něj vlastně až odchodem. Žena ho podváděla, vytýkala mu minulost, trestala ho, jak mnohé manželky, které nijak neřeší svou spoluzávislost, umí trestat. Aby si nakonec přivedla za jeho přítomnosti jiného muže do společného bytu a představila ho dětem jako jejich nového otce. Po celou dobu, co tohle trvalo, chodil do skupiny, tyhle potíže skupině předkládal, slyšel mnohdy ne příznivé informace o svém chování, leč vydržel.

Přes všechno, co jsem uvedl, dokázal udržet kontakt s dětmi, setkává se s nimi, v rámci svých možností jim poskytuje finanční i jinou podporu. Z domu se odstěhoval, našel si bydlení, slušné zaměstnání, dá se říci, že víc než průměrně vydělává. Díky pravidelně navštěvované skupinové terapii, zvládl rozvod, který ho stál hodně sil, ale zároveň díky tomu se mnohé naučil. Minimálně tomu, že otcem nepřestává být ani po rozvodu, že dětem může být a také je oporou v jejich zmatcích a potížích, které v dospívání zažívají.

Takže vyslechl telefon švagra, zeptal se syna,, zda chce jet domu aby zjistil, co se mámě stalo. Syn domu pochopitelně jet chtěl. Přijeli tam, už tam byla policie, zmlácená ex-manželka, její rodiče, halas. Ex-manželka potřebovala ošetřit. Tedy ji naložil do auta a vezl do nemocnice. Cestou mu údajně říkala. „Tohle je Boží trest, za to že jsem se s tebou rozvedla.” Zeptal jsem se ho. „Víš, co ti chtěla říct?” Odpověděl, „že lituje rozvodu.”Tohle jsem mu potvrdil a dodal: „Ano, lituje a chce se vrátit.” Oponoval mi. „Jo, a syn mi vyprávěl, že za dva dny ji nachytal s nějakým jiným chlapem, jak se líbali v obýváku, přišel nečekaně domů.”

Tomu jsem se nedivil, sama, bez opory, děti se na ni zlobí, chtějí odejít k tátovi, takže ona hledá pomoc a oporu kde se dá. Potvrzuje si svoji cenu jako ženská. Takhle se někdy lidé v potížích chovají. Nedivím, se že i děti chtějí k němu odejít. Začal plánovat, jak je k sobě přestěhuje, ale tohle mu skupina rozmluvila, ne že by ho považovala za neschopného, ale spíš mu navrhla aby tuhle záležitost probral napřed s právníkem, sociálkou a ex-manželkou, aby se vyhnul potížím se zákonem. Jen jsem se zeptal: „Chceš s ní žít?” Klidným hlasem odpověděl: „Ne, nechci. Má co chtěla, já jsem rozvod nechtěl, prosadila si ho, tak ho má.”

Přes veškerou dramatičnost toho příběhu, jsem cítil poměrné uspokojení. Strategie, kterou jsem mu kdysi navrhl, aby mlčel, děla si svoje, vyhýbal se sporům se ženou jejími rodiči, pokud možno nehnal nic na ostří nože ani při rozvodu, ani po rozvodu mělo a má svůj efekt. Dětem je tátou, neudělal nic pro to aby se jeho ex-manželce špatně vedlo, přesto ona sama udělala v rámci karmanového zákona všechno pro to, aby se jí špatně vedlo. Dokonale se udržela a udržuje ve svých malérech. Naše skutky se k nám vracejí.

Ač nejsem ani buddhista, nebo hinduista, zdá se mi koncepce karmanového zákona docela nosná. Podobná slovům sv.apoštola Jakuba: „Ukaž mi svou víru bez skutků a já ti ukáži svou víru na skutcích.” Oba koncepty jak křesťanský, tak ten východní zdůrazňují jedno. Zastav svoje zlé konání, dělej, co prospívá tobě, tvému charakteru, tvé duši a zlo se k tobě nedostane. Neovládne tě. Tím nechci říci, že nebudou trpět lidé, kteří s e chovají dobře, že už je nic zlého nepotká. Ale je „malý” rozdíl mezi tím, ze zlem se setkat a zlem být ovládnut.

Navíc, občas, to je také má zkušenost, poslední z neděle, pokud se k vám někteří lidé chovají zle, pak najednou úplně mimo vás a vaše úsilí se stane, že ti o zlo se pokoušející, dostanou odpověď ze strany, kde tu odpověď vůbec nepředpokládali. Už po několikáté se mi v životě dostalo zadostiučinění, aniž bych o něj usiloval. Ale to už je jiná kapitola.

Můj klient také došel zadostiučinění v okamžiku, kdy ho nepředpokládal, nečekal a neusiloval o něj. Staral se a stará se jen a jen o svoje. Stará se o svoje v tom duchu, že nechce být nikomu na obtíž, žádat o pomoc jen, když ji opravdu potřebuje a ta pomoc spočívá především v tom, že trpělivě vyslechne ty druhé, co mu říkají. Pak se jako dospělý člověk rozhodne a udělá, co považuje za nejlepší ve svůj prospěch. Třeba, že je oporou svým dětem, stará se jak může a nemstí se své ex-manželce. Nakonec o trest na sobě samé, se postarala ona sama. Jo jo.

Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 15:41
Nepřihlášený řekl(a)...

Já se jen divím oné rozvedené paní z příběhu, že po inzultaci ze strany svého přítele (kvůli kterému se s manželem rozvedla)požádala svého bratra, aby o celém incidentu neprodleně informoval jejího exmanžela :-D Já být na místě té ženy, tak by mě hanba fackovala a raději bych mlčela jako hrob, potažmo bych si vůbec nedovolila do celé záležitosti svého bývalého manžela zatahovat. Pokud bych potřebovala lékařské ošetření, do nemocnice bych se nechala odvézt buďto rodiči, nebo bratrem - ale v životě by mě nenapadlo volat svému rozvedenému manželovi, kterého jsem kvůli jinému muži kdysi vyštípala ze společného obydlí a za tento bohulibý počin mě za nějaký čas milenec brutálně zbil ... :-D


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 16:34
Nepřihlášený řekl(a)...

Tak, tak, a ja se divim tomu chlapikovi, ze ji vezl do nemocnice, ze se obtezoval tam vubec jet a vmesovat se do toho...


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 16:39
Jan řekl(a)...

On jen odvez syna domu, což chápu, má starost o mámu, a ex-manželku do nemocnice, udělal dobrý skutek. Jinak se do toho nevměšoval a nevměšuje. Stará se jen o ty děti.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 17:05
Nepřihlášený řekl(a)...

odvezu syna domů a tím to pro mě končí...proč vést do nemocnice ex-manželku, když jsou u toho její rodiče? Starám-li se o děti, nemám potřebu vozit k ošetření ex-manželku v situaci, kdy to není životu nebezpečné - jinak by policie, která jak píšete byla přítomna, zavolala rychlou, a v situaci, kdy jsou u toho rodice exmanzelky. Staram-li se o deti, zavezu, a jedu domu, vic se nestaram:) Jistě, dobrý skutek to byl, ale zaroven hloupy:)


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 17:09
Jan řekl(a)...

Jistě, dobrý skutek to byl, ale zaroven hloupy:)

Jeden by se zeptal, kdo určí co je chytré a co hloupé. Dobrý skutek z mého hlediska není nikdy hloupý. Pokud je to dobrý skutek.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 17:11
Nepřihlášený řekl(a)...

jasne, napsano blbe, ale podstatnejsi je myslenka, ktera je ve vyse uveden textu, nez jedno, priznam se, nelogické slovni spojeni. Ze vy vzdy reagujete na to nepodstatne, na myslenku napsaneho malokdy...neni to tim, ze je s Vami vazne "tezky dialog"?:)


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 17:17
Jan řekl(a)...

Já nejsem čtenář myšlenek a reaguji na to co je řečeno a nebo napsáno. Takže se naučte vyjadřovat m,yšlenky srozumitelně, nemám zájem být vaším dvorním hadačem, co má za povinnost uhádnout, co tím jeho jasnost mysdlela, pokud vůbec zrovna myslela. :-)


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 17:19
Jan řekl(a)...

O co vy se chcete starat nebo nechcete, je konečně váš problém. Každý má míru svých starostí jinde.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 17:21
Nepřihlášený řekl(a)...

19. Leden 16:05
Nepřihlášený řekl(a)...

odvezu syna domů a tím to pro mě končí...proč vést do nemocnice ex-manželku, když jsou u toho její rodiče? Starám-li se o děti, nemám potřebu vozit k ošetření ex-manželku v situaci, kdy to není životu nebezpečné - jinak by policie, která jak píšete byla přítomna, zavolala rychlou, a v situaci, kdy jsou u toho rodice exmanzelky. Staram-li se o deti, zavezu, a jedu domu, vic se nestaram:)-----co je na tom k nepochopeni? Mozna chcete byt vtipny, ale nevim, co je na tom k nepochopeni, co je napsano nesrozumitelne. Nerozumite-li necemu, obcas je lepsi si to precist znovu!


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 17:27
Jan řekl(a)...

Už jsem řekl, každý se stará o co uzná za vhodné a já nikomu nehodlám určovat, co je jeho povinností, a jak velkou dobrou vůli má projevit. Já jsem vašemu textu rozuměl, a svůj názor jsem sdělil. Pokud by jste měl řeč ke mě o tom co mám nebo nemám udělat, pak bych vám odpověděl, že do toho vám nic zhola není, co dělám nebo nedělám a že si své rady můžete strčit... ano přesně tam. :-)

Máte-li pocit, že svět se bude, či má povinnost se řídit podle vašich rad, zklamu vás. Nebude.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 17:35
Nepřihlášený řekl(a)...

Pokud by jste měl řeč ke mě o tom co mám nebo nemám udělat, pak bych vám odpověděl, že do toho vám nic zhola není, co dělám nebo nedělám a že si své rady můžete strčit... ano přesně tam. :-)---to samé i z mé strany vůči Vám, pane Jílku!:)
Máte-li pocit, že svět se bude, či má povinnost se řídit podle vašich rad, zklamu vás. Nebude. --tak, tak, i já Vás zklamu!:)Já jsem vašemu textu rozuměl,---pak ovsem Vase reakce, abych se vyjadroval presne je mimo misu:)


Obrázek uživatele PB
19. Leden 19:36
PB řekl(a)...

Pánové, pánové - nebuďte ve při! Vzpomněl jsem si na dvě historky v souvislosti s J.W. von Goethe, a bude-li někdo z vás chtít, tak je sem mrsknu.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 19:45
Nepřihlášený řekl(a)...

Pouze reaguji stylem p. Jílka vlastním...


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 19:56
Jan řekl(a)...

Chybi-li vam styl a schopnost se vyjadrit vlastnim zpusobem, musite prevzit cizi, efektivni. Gratuluji k uspesnemu rozhodnuti. :-)


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 20:08
Nepřihlášený řekl(a)...

Ne, jen na arogantní reakce reaguji stejně. A arogantní jste Vy!


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 20:16
Jan řekl(a)...

Chybi-li invence, prichazeji invektivy. A budete-li pokracovat timto zpusobem, zrejme vas smazu.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 20:21
Nepřihlášený řekl(a)...

nepotřebuji invektivy... nechť si každý udělá o vašem vyjádřování v diskusi dvou rovnoprávných lidí obrázek svůj:)


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 20:31
Jan řekl(a)...

Tak jeste jednou. Muzete byt nespokojeny, muze se vam nelibit, ze bych si od vas radit nedal, ale pokud pujdete do osobnich utoku, skoncite tady jako mnoho jinych. Debatovali jsme o chovani a dobrych skutcich. Mate-li pocit ze mam povinnost se chovat podle vasich predstav. Tedy ma odpoved zni. Nemam a vy se tu budete chovat podle mych predstav. Tady totiz urcuji pravidla ja.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 20:35
Nepřihlášený řekl(a)...

Proč stále reagujete?:) Já umím číst, není třeba psát stále to samé, já se na nic již neptal, nic po Vás nechci, nic po Vás nežádám, berte toto v potaz:)


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 20:42
Jan řekl(a)...

Aby jste pochopil, ze pravidla neurcujete vy. Ani tady ani jinde. Jednoduse se lide budou chovat jak uznaji za vhodne. Jako muj klient, ja a dalsi lide. :-)


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 20:47
Nepřihlášený řekl(a)...

O čem stále mluvíte? Kde určují pravidla? Kde jsem nespokojený? Kde chci dávat rady? Mluvíte stále dokola o něčem, co jsem nikde nenapsal!! A odpověď po Vás nežádám. Nepotřebuji diskutovat s někým, kdo druhého nerespektuje a vyvyšuje se nad ním!


Obrázek uživatele Nepřihlášený
19. Leden 21:28
Nepřihlášený řekl(a)...

V pripade vazneho zraneni vola zachranku pritomna policie. Odvezt lehce zraneneho ciziho cloveka, znameho, do nemocnice povazuji za lidskou povinost. Expartner je clovek jako kazdy druhy. Take bych ho/ji odvezla.


Obrázek uživatele Jan
19. Leden 22:53
Jan řekl(a)...

Jasně, gentleman se pokoušel určovat pravidla, kdy kdo koho má kdo odvézt, a co je správné a co není. To mu zřejmě nedošlo.


Obrázek uživatele Jan A.
20. Leden 0:58
Jan A. řekl(a)...

"nase skutky se k nam vraceji" ... zvlastni, zrovna vcera jsem si na tuhle Tvoji moudrost vzpomnel a jako citat (s uvedenim autora, i kdyz ne jmenem) jsem ji pouzil v trochu jine souvislosti na idnes :-) , tedy dekuji... a navic, funguje to.


Obrázek uživatele Jan
20. Leden 6:51
Jan řekl(a)...

To není moje myšlenka, já jen popularizuji, ale funguje, to jo. :-)


Obrázek uživatele Nepřihlášený
20. Leden 9:00
Nepřihlášený řekl(a)...

To mu zřejmě nedošlo. --Jj, a Vám jak vidno absolutně nedošlo, o čem píšu, já psal celou dobu, co bych udělal JÁ, ne,co měl udělat dotyčný chlapík. To je podstatný rozdíl pane Jílku, taklže chcete-li moralizovat, tak tam, kde je to vhodné. Tu jste jen ukazál to, jak diskutujete s těmi, kteří mají jíný názor!


Obrázek uživatele Nepřihlášený
20. Leden 9:28
Nepřihlášený řekl(a)...

Dotaz: Neni mi jasne kdo tu zenu pristihl libat se s jinym muzem. Syn nebo milenec? Z jakeho duvodu ji napadl? Vzpomnela jsem si na slova policajta privolaneho k jinemu napadeni. Dotazoval se tresouci zeny schoulene do klubicka na schodech, sousede, vcetne nas, nerozhodne postavajic kolem: 'Byl to prvni utok? Jste ochotna podat na nej trestni oznameni? Vite, pani, my priste nemusime prijet vcas. Jakmile na Vas vztahnul jednou ruku, bude se to opakovat. Agresivita domaciho nasili se bude stupnovat. Rozmyslete se, zavolejte nam zitra'. Zena odmitla, je prece tata jejich deti. Muz se za par dni vratil domu, pul roku byl tata k pohledani. Pak ji malem umlatil k smrti protoze nestacila po praci uvarit veceri. Nebyl alkoholik, nebral drogy. Byl uspesnym podnikatelem, vazenym obcanem komunity.


Obrázek uživatele Jan
20. Leden 10:34
Jan řekl(a)...

Jo, a syn mi vyprávěl, že za dva dny ji nachytal s nějakým jiným chlapem, jak se líbali v obýváku, přišel nečekaně domů.” syn


Obrázek uživatele Jan
20. Leden 10:34
Jan řekl(a)...

Jo, a syn mi vyprávěl, že za dva dny ji nachytal s nějakým jiným chlapem, jak se líbali v obýváku, přišel nečekaně domů.” syn


Obrázek uživatele Jan
20. Leden 10:41
Jan řekl(a)...

Ne, jen na arogantní reakce reaguji stejně. A arogantní jste Vy! na takove komunikacni fauly a treba hodnoceni typu "hloupy dobry skutek" a dalsi podobne perly, ja budu reagovst jednim. Mazanim. Nikdo vas tu neurazi, takze si vezmete sve hodnoceni, rady, osobni utoky na kohokoliv jinam.


Obrázek uživatele Nepřihlášený
20. Leden 12:59
Nepřihlášený řekl(a)...

To si nasla nahradu dost rychle. Jak je videt, ruzni lide, ruzna reakce. Osobne bych se po takove zkusenosti hrnula do dalsiho vztahu jak beznoha zelva. Kdovi, mozna je to spravna reakce. Zapomenout s jinym, nedovolit neduvere, zatrpkosti vuci muzum zapustit koreny. Docela ji zacinam fandit, ja bych tu odvahu nemela. Co kdyz je to ten pravy?


Obrázek uživatele Jan
20. Leden 13:09
Jan řekl(a)...

No víra hory přenáší, třeba je ten pravý. Asi jako já jsem mladík. :-)


Obrázek uživatele Jan
20. Leden 13:24
Jan řekl(a)...

Nedůvěra vůči mužům? Hmm, to by mě nenapadlo. :-)


Obrázek uživatele Nepřihlášený
20. Leden 21:48
Nepřihlášený řekl(a)...

Nojo, ja jsem napadita zenska, me napadne vsechno mozne. Znam muze/zeny kteri po spatne zkusenosti zenam/muzum moc neduveruji. Ziji v presvedceni ze jsou vsichni stejni, ranec mendraku brani novemu vztahu plne rozkvect. Pomilovat se a pryc.


Obrázek uživatele Jan A.
20. Leden 21:53
Jan A. řekl(a)...

Ja vim, Jene, ale ja ji znam od Tebe ... :-)
A taky se mi to tam takhle vice hodilo, nez se poustet do historicko-filosofickych rozboru.
Pro 08:00...jasny?! :-))


Obrázek uživatele Nepřihlášený
20. Leden 21:56
Nepřihlášený řekl(a)...

...zaujala mne diskuse o tom, jestli to byl HLOUPÝ čin nebo ne... no, já to v hlavě moc srovnaný nemám, ale tak nějak cítím, že když opravdu chci něco udělat, nikomu tím neškodím, a jsem s tím spokojená, tak to je čin dobrý a hotovo. Jiná je, když udělám něco, co mne potom a leckdy už přitom vlastně štve, nechám se k něčemu dotlačit, zmanipulovat. Máme v sobě takový hlásek, který říká, co jo a co ne, ale někdy ho prostě neposloucháme, a myslím si, že to stejně v tu chvíli už nějak cítíme. Když neškodím, druhým nebo sobě, a těší mne, co dělám, proč by to bylo hloupé? Jinak, styl hádajícího se Nepřihlášeného, z toho mám pocit, že vevnitř cítí, že to je trochu jinak, než potřebuje a chce tvrdit, a proto má takový vztek, čím dýl, tím větší. Ale jak jsem napsala, je to jenom můj názor a pocit, nikomu to nevnucuju, jenom sama za sebe to tak mám. Dobrou noc, Alena


Obrázek uživatele Jan
20. Leden 22:00
Jan řekl(a)...

Já jsem skoro vlídný člověk, když někomu řeknu, že ho vykopnu, tak ho vykopnu, ale někdy mám nepochopitelný záchvat vlídnosti a vykopnu ho až na podruhý. :-)


Obrázek uživatele Nepřihlášený
21. Leden 0:11
Nepřihlášený řekl(a)...

No víra hory přenáší, třeba je ten pravý. Asi jako já jsem mladík. :-)

--------------------------------------------------------------------------------

Jsme stari podle toho jak se citime. Beru v uvahu ze se lide dozivaji devadesati let i vice, takze sedesatka je stredni vek. Clovek je stary podle toho jak se citi, ne podle kalendare. Muj znamy jezdil s nahradnima kolenama, plastickyma cockama suverene autem do 87 let. Vzdycky do nej naboural nekdo jiny:-). Podezrivali jsme ho ze ma dobrou pojistku, kazdy rok chce mit nove auto.


Poslat nový komentář

17 + 1 =
Vyřešte tento jednoduchý příklad a zapište výsledek. Př. pro 1+3 vepište 4